greatest djs vol 1 - paul van dyk
2008.04.28. 02:49
Paul van Dyk
Paul van Dyk az elektronikus zene egyik legkiemelkedőbb alakja. Kétszer végzett az első helyen a DJMag évről-évre megrendezésre kerülő közönségszavazásán, Grammy-díjra jelölték „Reflections” című albumát és korábbról számtalan elismerés méltó birtokosa. Munkássága és elismerései az elektronikus zenén is túlmutatnak. Olyan területeken, mint a filmzene-készítés, vagy az elektronikus zene ötvözése a klasszikus stílussal. Zene mellett a társadalmi szerepvállalása is kiemelkedő, amelyet mi sem bizonyít jobban, hogy nemrég saját városának vezetői adományozták meg „Berlin díszpolgára” címmel. Mai napig az egyik legjobban foglalkoztatott DJ és Producer, aki évente több mint 120 felkérésnek próbál eleget tenni, zenei munkássága pedig magában hordozza az egyediséget és sokszínűséget. „Elektronikus tánczenét játszom”, ahogy mindig említi, és visszautasítja kategóriákba való elhelyezést.
Minden kezdet más és más, így a „Paul van Dyk” név és hangzás sem a mai kor szülötte. Matthias Paul-ként látta meg a napvilágot 1971. december 16-án egy kelet-német kisvárosban, Eisenhüttenstadtban. Fiatal évei során kezdetben a rock zene és olyan együttesek rajongója, mint a The Smith vagy a New Order. De hamar felfedezte Monika Dietl rádióműsorát, ami más volt, mint a többi. Olyan érzelmes hangzásvilág, ami magával ragadta és a mai napig meghatározó számára. Ez a rádióműsor volt anno, ahol egyedüliként elektronikus zene volt hallható. A kelet-német elzártság gátat szabott, de lehetőséget adott a szerény körülmények ellenére is, hogy barátaival házibulikat szervezzenek. Keverni is „szakadt” lemezjátszókon és egy keverőn tanult meg. 80-as évek végén a visszafogott klubkultúra és az elmaradottság a fal másik oldalától nyilvánvaló tény volt, de mindig is hitt abban, hogy egyszer lehetőséget kap a bizonyításra, és megmutassa saját hangzásvilágát a közönség számára.
1989-ben a körülmények nagyon megváltoztak. A berlini fal leomlott és egy csapásra lehetőség nyílt, hogy az elzártságból kitörve a nyugati klubkultúra részese legyen. Innentől kezdve rengeteg esemény aktív résztvevője és nem egészen 2 éven belül már a lemezjátszók mögött találta magát. 1991. március 21-én Berlin egyik legnevesebb klubjában, a Tresorban kapott lehetőséget. Folyamatosan fejlesztette tudását és produceri munkássága is hamarosan eredménnyé érett. 1992-ben jelent meg első szerzeménye Cosmic Baby közreműködésével „The Visions Of Shiva” néven. Egyre több felkérés és folyamatos rezidenciák jellemzik a 90 éves közepén, olyan helyeken, mint például a Dubmission. 1993-ban készült el az egyik legismertebb remixe „Humate - Love Stimulation”-jéből, amely azonnal a klubok egyik legközkedveltebb track-je lett. Remixek, egyre több felkérés és rengeteg pozitív visszajelzés jellemzik őt ekkor.
1994-ben megjelent első szerzői albuma „45RPM” néven és hamarosan Berlin legendás klubjának házigazdájaként szórakoztathatta a rajongóit. 1996-ban állt elő második szerzői albuma „Seven Ways” néven és azonnal a nemzetközi elektronikus zenei érdeklődés középpontjába került. Interjúk, és turnék sora követte egymást, mégis az igazi áttörést csak ezután következett be. Ez a track már korábban is szerepelt, de átdolgozása az, ami örök helyet biztosított számára az elektronikus zenei világban. A „For An Angel” tarolt a zenei listákon és az ebből készült videó klippet folyamatosan játszották a zenecsatornák. A cím nem véletlen, hiszen akkori barátnőjének, későbbi feleségének Natascha-nak készítette azt, aki mai napig segíti munkáját és menedzseli férje ügyeit. A „Seven Ways albumáról származó ”„Forbidden Fruit” is hatalmas sikernek örvendett.
Saját szerzemények mellett az átdolgozások is sorra követték egymást, amelynek eredményeként a 90-es évek végén az egyik legtermékenyebb producernek tartották. Ezt jobban nem is bizonyíthatná, hogy 1992-től 1998-ig terjedő remixeiből 2 és 3 lemezes kiadás is jelent meg, előbbi „Perspective”, utóbbi „Vorsprung Dyk Technik” néven. 1998, mint évszám amiről elmondható, hogy naptára minden hétvégére megtelt. Mindamellett a 90-es évek közepétől a stílusa és hangzásvilága folyamatosan egybeforrt a trance zenével. De nem csupán trance, hiszen a mai napig remekül ötvözi más stílusokkal, legyen szó technoról vagy a trance tech, progresszív és deep ágáról.
1999 illetve 2000 az a két év, ami talán a legtöbb változást hozta az életében. 1999-ben tengerentúlon is rezidenciát kapott a New York-i Twilo klubban jó néhány híres-neves DJ mellett. Még ebben az évben a Mixmag szavazásán az év emberévé választották a „trance nemzet vezetőjeként” definiálva. Szakított régi lemezkiadójával, az MFS-el és kis csapatával létrehozta sajátját „Vandit Records” néven. 2000-ben elindult saját parti sorozata az igényesség és a minőségi szórakoztatás jegyében „Vandit Nights” elnevezéssel, amelyet 2-3 havonta próbálnak megszervezni a mai napig is egy, illetve több vendég DJ közreműködésével. A mai trance zenei előadók közül elsőként jelentkezett heti rendszerességű rádióműsorral a berlini Fritz rádióban „Soundgarden” néven. Mellette más rádióműsorok vendégeként is bizonyíthatta kivételes technikai tudását. Gatecrasher-beli szettjét a Muzik Magazine minden idők második legjobb partijának választotta. De a 2000-es év igazi csúcsa a harmadik és talán a legnépszerűbb szerzői album prezentálása volt. „Out There And Back” egy, majd kétlemezes változata olyan track-eket tartalmazott, mint az Another Way, Tell Me Why, We Are Alive. Varázslatos és dallomos hangzásvilága egyből magával ragadta a hallgatót és a zenéi egytől-egyig előremutatóak voltak a maguk nemében. Ennek is köszönhető, hogy nincs olyan szám az albumon, ami a mai napig is ne állná meg a helyét, amely ritka egy szerzői lemez esetében. Az album mellett olyan, ma már legendásnak számító liveset-ek maradtak fent, mint a Mayday, a londoni Home, vagy akár a berlini Casino-beli fellépése a születésnapján. Rengeteg meghívás és kötelezettség ellenére jutott idő a családias eseményekre is, hiszen Mexikó legszebb félszigetén feleségül vette Natascha-t.
2001. november 5-én jelent meg első mix lemeze „The Politics Of Dancing” néven. A névválasztás nem volt véletlen, hiszen Paul van Dyk véleményét sem titkolta a klubok bezárása és az elektronikus zenei kultúra elfogadása miatt. Mai napig azon kevés elektronikus zenei előadók egyike, aki figyelemmel kíséri a világunkban folyó eseményeket és bármilyen kérdésben szívesen válaszol, illetve vesz részt társadalmi vitákban, legyen szó politikáról, emberi jogokról, vagy pedig a felelős gondolkodásról. Így volt szószoló 2001-es a „Mindzone” kampányban a kábítószer-fogyasztás visszaszorításának céljából, vagy 2004-ben az Egyesült Államok-beli „Rock The Vote” elnevezésű rendezvénysorozaton, amelynek fő célja, hogy az amerikai fiatalok éljenek szavazati jogukkal és vegyenek részt az elnökválasztáson. Mai napig támogat egy árvaházat Indiában és támogatást nyújt a német Vöröskereszt útján a hátrányos helyzetű német gyerekeknek.
2003-ban jelent meg negyedik szerzői albuma „Reflections” elnevezéssel olyan zenéket felsorakoztatva, mint a „Nothing But You”, „Crush”, vagy a Vega4 banda közreműködésével a „Time Of Our Lives”. Az album a világ minden pontján, de legfőbbképpen a tengerentúlon vált igazán sikeressé, amit nem is jelez jobban, hogy 2005-ben az albumot Grammy-díjra jelölték. 2004 márciusában a „Zurdo” nevet viselő filmhez készített filmzene és az ehhez kapcsolható album mexikói Oscar-díjban részesült.
Innováció és az új lehetőségek tükrében DVD jelent meg „Global” elnevezéssel, amely egy mixen és videó klipeken kívül egy dokumentumfilmet is tartalmazott Paul van Dyk addigi karrierjéről. 2004 óta Paul van Dyk a digitális technika elkötelezett híve, hiszen interjúiban is hangoztatja az új dolgokra való nyitottságot. Ennek tulajdonítható, hogy a szokásos bakelit és CD lemezek helyett mind nagyobb szerepet kapott nála a laptopról való zenélés, kezdetekben olyan technikákat felhasználva, mint a Final Scratch, vagy a Serato Scratch Live. Sokoldalúságát mutatja, hogy nemcsak Laptop DJ, hanem különböző eszközökkel próbálja sokszínűvé tenni szettjeit a mai napig is. 2005 a Grammy-díjra való jelölés mellett talán a legnagyobb elismerést hozta Paul van Dyk számára, hiszen a világ legnagyobb, az angol DJMag által fémjelzett közönség-szavazásán a világ elsőszámú DJ/Producerének választották. Második rádióműsorral jelentkezett havi-másfél havi rendszerességgel a német Eins Live rádión „Eins Live Rocker” néven. 2005 még három okból kiemelendő, hiszen ebben az évben jelent meg a „The Other Side” single-je és még ebben a hónapban került a boltok polcaira a nagy sikerű mixlemez, a „Politics Of Dancing” folytatása. Ehhez az albumhoz világkörüli turné is kapcsolódott, amely 2006 közepéig több mint 100 helyszínt jelentett. És végül de nem utolsó sorban elindult a Vonyc.com, amely egy teljesen új koncepciót jelentett maga nemében, hiszen egyszerre volt webrádió és zeneáruház. 2006-ban Paul van Dyk-nak sikerült a duplázás a DJMag Top 100-as szavazásán, így megőrizve első pozícióját. Ez év szeptemberében elindult harmadik rádióműsora „Vonyc Sessions” néven, amely a Soundgarden-hez hasonlóan szintén heti rendszerességű.
Három év telt el az utolsó szerzői album óta és folyamatos találgatások láttak napvilágot a következővel kapcsolatban. Hosszú időnek tűnhet, hogy Paul van Dyk aztán 4 év után jelentkezett ismét szerzői albummal, de a várakozást mindenképpen megérte az „In Between”. Az először egy, majd kétlemezes változat olyan zenéket vonultat fel, amelyek tükrözik a régi Paul van Dyk hangzást és egyszerre hoznak friss hangzásvilágot és változatosságot. Olyan előadók közreműködésével, mint a Pussycat Dolls-ból ismert Jessica Sutta (White Lies), Rea Garvey (Let Go), Wayne Jackson (Stormy Skies), Lo-Fi Sugar (Haunted, Castaway), Ryan Merchant (Talk In Grey), vagy Ashley Tomberlin (Complicated, Get Back, New York City), akit főleg a Luminary énekesnőjeként ismerhetnek sokan. De közülük is kiemelkedő a Golden Globe-, Oscar-, és Grammy-díjas David Byrne (Fall With Me) neve. 2007. augusztusában megjelent albummal Paul van Dyk jelenleg a világ különböző pontjain lép fel „In Between Album Tour” keretében.
2007 végén változás eredményeképpen létrejött a „Vandit Digital”, amely az ezen név alatt megjelenő szerzemények online módon való hozzáférését teszi lehetővé. Paul van Dyk jelenleg a következő DVD lemezén dolgozik, melynek megjelenése még idén várható.
Szerző: Taz member of JFK Board™
Szólj hozzá!
Címkék: szakma tisztelet mindenfele respekt max szemezgetes hangero ubermaxilazulas
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.